paard ondertreden

Je kent het wel. Het rijden gaat over het algemeen wel lekker, maar op het moment dat je wilt gaan verzamelen of een volte wilt sluiten, voel je dat je paard minder soepel is, wat stijver gaat lopen, wat zwaarder in de hand wordt en jijzelf niet lekker meer kunt zitten.Vaak komt dat doordat de achterhand niet goed kan dragen. Je paard kan zijn achterbenen niet goed onder de massa brengen. De motor zit niet meer achterin.

Dat je paard dan stijver en zwaar in de hand wordt, komt doordat hij zijn spieren niet meer op de juiste manier gebruikt.

Om de achterhand onder te kunnen brengen moeten de spieren in de achterhand sterk en soepel genoeg zijn. Maar dat niet alleen. Ook moet je paard zijn buikspieren goed kunnen aanspannen om ruimte te maken voor de achterbenen. Daarnaast moet hij zijn rug los kunnen laten, zodat je souplesse in het lichaam houdt.

Goed ondertredende achterbenen zijn niet alleen van belang bij het verzamelen. Ook bij het nageeflijk lopen en een goede voorwaarts-neerwaartse houding is het belangrijk dat de achterhand actief is en ondergebracht kan worden.
Nageeflijkheid krijg je niet door van voren aan de teugels te plukken of de hals in een houding te forceren. Het plaatje aan de voorkant ziet er dan misschien wel leuk uit, maar de spieren worden niet op de juiste manier gebruikt. Je ziet dan dat de rug aangespannen is en de achterbenen juist achter de massa gezet worden.

Een paard mooi nageeflijk laten lopen krijg je door je paard zijn achterbenen goed onder zijn lichaam te laten zetten. Wanneer hij dat doet, spant hij zijn buik goed aan en kan hij zijn rug loslaten.
Het loslaten van de rug is belangrijk omdat de lange rugspier niet alleen over de rug loopt, maar ook aanhecht aan de laatste halswervels. Als de rug gespannen is, is het gedeelte van de spier die naar de halswervels loopt ook aangespannen en kan je paard alleen maar met zijn hoofd omhoog lopen. Is de rug ontspannen, dan ontspant ook het deel dat naar de halswervels loopt en laat je paard zijn hals zakken.

Maar waarom kan je paard zijn achterhand er niet goed onder brengen? Vaak zien we bij die paarden dat de achterhand nog niet voldoende ontwikkeld is, de rugspieren wat ingevallen zijn of de broekspieren zijn wat stijf.
Oorzaken kunnen zijn: een trainingsmethode die niet past bij jouw paard of jullie niveau, een zadel dat niet goed past of een blessure doordat je paard bijvoorbeeld is uitgegleden. Dit kan allemaal effect hebben op de spieren van je paard, waardoor ze niet sterk genoeg zijn of geblesseerd zijn geraakt.

Problemen in de spieren, wat kun je doen?
Wanneer een paard zijn buikspieren niet sterk genoeg heeft of niet goed kan aanspannen, is het voor het paard ook moeilijk om zijn rug goed los te laten en zijn achterbeen onder te laten treden. Problemen in het aanspannen van de buikspieren kan komen door ongetraindheid of verkeerde training. Om de spier goed aan te spreken kun je zelf diverse oefeningen doen:
– Belly lift; met je vingertoppen druk geven op de middenlijn van de buik, waardoor het paard zijn buikspieren aanspant en zijn rug omhoog gaat brengen.
– Achterwaarts gaan; Wanneer je je paard achterwaarts vraagt, vraag je aanspanning van de buikspieren en een grotere buiging in het bekken. Zorg er wel voor dat de hoofd-hals houding voorwaarts-neerwaarts is en je paard zijn buikspieren goed aanspant. Alleen dan zal het bekken op de juiste manier kantelen en je paard correct achteruit gaan.

Problemen in de lange rugspier zorgen ervoor dat deze niet goed kan ontspannen. Een verkeerde houding of slecht passend zadel zijn vaak de boosdoeners. Door hiernaar te laten kijken haal je de oorzaak weg. Door middel van massage en stretchoefeningen zorg je ervoor dat de rugspier zich weer kan ontspannen waardoor de achterbenen weer beter ondertreden.
Een stretchoefening die goed werkt voor de rug is met iets lekkers je paard motiveren om met zijn neus omlaag te gaan, tussen zijn voorbenen door, naar achteren. Voordeel is dat tegelijk ook de buikspieren moeten aanspannen.
Om het halsgedeelte van de lange rugspier te stretchen kun je iets lekker op ongeveer borsthoogte zover van je paard af houden dat hij zijn hals volledig naar voren strekt, maar wel op de plaats blijft staan.

Zijn zowel buikspieren als rugspieren in goede conditie, dan kan het zijn dat de broekspieren (hamstrings) gespannen zijn. Probeer zelf maar eens met aangeknepen bovenbenen en billen een grote stap vooruit te maken. Dit lukt niet. Bij paarden met stijve, gespannen broekspieren zie je hetzelfde. Ze kunnen de achterbenen niet goed naar voren brengen. Massage en passieve stretchoefeningen zorgen ervoor dat de spieren weer kunnen ontspannen en dat ze weer op lengte komen. Dit bevordert het ondertreden van de achterbenen.

Zijn alle spieren weer soepel, dan kun je door middel van het trainen met balkjes/cavaletti, werken aan de hand, tempowisselingen, overgangen en zijgangen ervoor zorgen dat de achterhand sterk genoeg wordt om goed onder te treden.

Wil je weten hoe je op de juiste manier de spieren van je paard kan stretchen en zo werken aan een gezond en soepel paard?
Dan is de online cursus “Stretchen en souplesse bij je paard” iets voor jou.
Tijdens deze cursus, die je in je eigen tempo kunt volgen, leer je de functie van de belangrijkste spieren, leer je op de juiste manier stretchoefeningen uit te voeren en krijg je extra oefeningen die de souplesse van je paard vergroten.
Voor meer informatie klik hier.